José Diederen-Janssen

José Diederen-Janssen

Allround logopedist (kinderen en volwassenen), Master Special Educational Needs Dyslexiespecialist, Oromyofunctionele therapie
Beschikbare dagen:
  • Maandag
  • Woensdag
  • Vrijdag

Mijn naam is José Diederen-Janssen. In 1977 ben ik afgestudeerd in Logopedie en Akoepedie ( hoorrevalidatie )

Inmiddels ben ik al vele jaren met veel plezier werkzaam binnen het zeer uitdagende logopedisch werkveld.

Ik onderzoek en behandel kinderen en volwassenen met een problematiek op het gebied van spraak, taal, adem, gehoor, eten en drinken. Daarnaast onderzoek en behandel ik kinderen met lees- en spellingsproblematiek / dyslexie.

De particuliere logopediepraktijk “Aan de Maas”, welke ik opstartte in 1979, breidde zich al snel uit. Mede hierdoor ben ik samenwerkingsverbanden aangegaan met een toenemend aantal collega’s. Het werken in een team zorgt voor kennisverbreding houdt je scherp en het is tevens fijn om het enthousiasme over het vak te kunnen delen. Het intercollegiale overleg is hierdoor een vanzelfsprekendheid geworden. Ons team kan zorgdragen voor vrijwel alle specialisaties binnen de logopedie. Momenteel werken we met 7 logopedisten vanuit 3 behandellocaties (Stein, Elsloo, Urmond).

Ik heb werkervaring opgedaan vanuit verschillende settingen.

Ik heb met volwassenen gewerkt binnen; het Revalidatiecentrum “Het Roessing”, het verpleeghuis “Klevarie” en particuliere praktijken.

Voor het behandelen en onderzoeken van Afasie (C.V.A.), Dysarthrie en Dysfagie (slikproblemen) heb ik door de jaren heen verdiepingscursussen gevolgd. Daarnaast heb ik cursussen gevolgd betreffende het behandelen van Parkinsonpatiënten en Taalproblematiek bij dementie. Ik werk daar waar nodig nauw samen met de disciplines fysiotherapie en ergotherapie binnen onze gemeente.

Ik heb met kinderen gewerkt binnen; het Kinderrevalidatiecentrum “Franciscusoord “, het medisch kleuterdagverblijf “kleuterdal”, het speciale basisonderwijs “Eyssenhegge”, op verschillende basisscholen en in particuliere praktijken. Binnen de voorschoolse periode heb ik op verschillende peuterspeelzalen te Stein, welke aangesloten waren bij het VVE project, peuterleidsters gecoacht en kindgerichte spraak- en taalstimulerende adviezen gegeven.

Naast de bovenvermelde werkervaring heb ik door de jaren heen vele na- en bijscholingen gevolgd gericht op herkenning en onderkenning van eventuele onderliggende problematieken ( o.a. gedragsneurologie van het kind, ADD, ADHD, ASS, PDDnos, Auditieve verwerkingsproblemen, problemen binnen de executieve functies in relatie met de taalfunctie en het werkgeheugen).

Ik heb verdiepingscursussen gevolgd in verschillende behandelmethodieken en diagnostiek betreffende spraakproblemen (o.a. “Hodson en Paden”, “Metaphon”, “van Riper”, “Dysarthrieprogramma”” ), betreffende taalproblemen (o.a. de dysphatische taalontwikkeling “Tan”, denkstimulerende gesprekstechnieken “Blanket”) betreffende afwijkend mondgedrag ( o.a. OMFT, oromyofuncttionele therapie) en betreffende onvloeiendheden (o.a.”stotteren bij jonge kinderen “Starkweather”).

Voor het begeleiden en stimuleren van de taalinteracties tussen ouders en kind heb ik de basiscursus Hanen “Praten doe je met z’n tweeën “gevolgd en me verdiept in Tolk een programma voor het begeleiden van ouders van tweede taalverwervers (NT2 leerlingen).

In 2011 heb ik de tweejarige opleiding Master Special Educational Needs aan de Fontys Hogeschool te Sittard afgerond. Binnen deze master heb ik me gespecialiseerd tot dyslexiespecialist.

Ik heb aanvullend op de Master Sen o.a. de volgende cursussen gevolgd: “Connect Lezen”, “Ralfi Lezen”, “Taal in Blokjes” (fonologische en leerpsychologische methode), “Zo leren kinderen lezen en spellen” ( methode van José Schragen ) en “Diagnostiek en behandeling van kinderen en volwassenen met dyslexie” ( Sonja Karremans). Verder “Handelingsgericht werken”, “integrale onderwijs-leerlingzorg” en “oplossingsgericht coachen”.

Door nauwe samenwerking met de leerkrachten van de basisscholen binnen onze gemeente ben ik op de hoogte van de taal- en leesmethodieken welke de scholen hanteren.

“Communicatie is alles en alles is communicatie” is een slogan waar ik helemaal achter sta. Om volwaardig te kunnen participeren binnen onze huidige maatschappij zijn spreken en lezen essentiele vaardigheden. Graag wil ik mijn hulp aanbieden aan volwassenen en kinderen want eenieder verdient het om gehoord en begrepen te worden en om te verstaan en te begrijpen.

“Samen zijn we sterk” is een gedachtengoed waar ik me hard voor maak. De cliënt en zijn/haar omgeving (partner, gezin, school, werk) spelen een belangrijke rol in de invulling en het nastreven van onze behandeldoel. We hebben elkaar nodig!

Terug naar overzicht